Àrea de Naturals

  1.a)  Has de procurar-te un mapa de Terrassa. Tens diverses opcions. Una opció és cercar en els mapes de  Google Maps. Una altra, pot ser accedir a Pobles de Catalunya, en l'opció mapa de  Terrassa Centre  o bé de  San Pere i Vallparadís  o bé de  l'Eixample i Rodal  ( depèn de la zona de la ciutat ) on has de localitzar i assenyalar clarament els mateixos punts (13) d'interès que l'activitat número 6 de Ciències.

  • b) -  A l'hora d'assenyalar els llocs d'interès, és necessari: assignar-los un número de l'1 al 13 (en l'ordre que decidiu per fer el seu itinerari per a visitar-los, però assignant el punt 1 a  l'Ajuntament  i el punt 13 a la Torre del Palau .
  • c)  Fer (a sota del mapa) una llegenda que indiqui quins llocs correspon a cada número.
  • d)  Un cop ho hagis fet i, tenint com a referència sempre, els carrers i les avingudes del mapa  (et desplaces sempre caminant per carrers o avingudes i no per sobre encima dels edificis o construccions ), has de traçar sobre el mapa una trajectòria que passi per aquests 13 llocs d'interès i que sigui el més curta possible, començant a l'Ajuntament  (serà el punt 1) i finalitzant a la Torre del Palau  (serà el punt 13).





Activitat 2: EL TEMPS
         
         Com ja hem dit al principi, la Julia, vol saber quant temps trigarà aproximadament, en poder veure tots aquests llocs d'interès. Pensa en les següents informacions:
  • Fent un càlcul ràpid, la Júlia s'ha proposat estar uns 30 minuts en cada lloc d'interès per poder veure el més important i representatiu de cada un d'ells.
  • Amb l'ajuda del  Google Maps  cerca els espais recorreguts per anar d'un lloc al següent seguint l'itinerari que has decidit en l'activitat 1 ( en el  Google Maps només hi ha que prendre l'opció d'anar des de ... i arribar a ..., tu emplenes els 2 espais amb els llocs i esculls l'espai, a recórrer, més curt dels que et pugui suggerir)
  • La Júlia caminarà per la ciutat a una velocitat mitjana d'1,1 m / s pels carrers de la ciutat.
           Amb totes aquestes informacions:
  • a)  Calcula el temps total de les 13 visites   (sense desplaçaments)
  • b)  Calcula l'espai recorregut en total un cop fet l'itinerari al llarg dels 13 llocs d'interès, expressant el seu valor en metres (SI) (fes un factor de conversió al final)
  • c)  Calcula el temps que triga a fer el recorregut, sense les visites (aconsello que un cop tinguis calculat l'espai recorregut total en metres i amb la velocitat coneguda, aïllant el temps en la definició de la velocitat mitjana Vm = espai recorregut / temps.
  • (Empra el mètode complet de resolució de problemes treballat a classe)
d)  Calcula, finalment, quin serà el temps total que trigarà en Pau a fer: les visites i els desplaçaments entre els llocs d'interès.

a) 30·13=390 min.
390:60=23.400 s.
b) Si anava a 1'1 m/s, en un minut fa 66 m.
Com que triga 390 min, el multipliquem per 66 i tenim una distància de 25.740m.
c) El espai recorregut és de 25.740 m
La velocitat = 1,1 m/s
El temps no el sabem = ? (s) 
Ara hem d'aplicar la relació entre l'espai recorregut i el temps:
Velocitat = Espai recorregut : temps
Hem d'aïllar el temps i passaria a ser 
Temps = espai recorregut : velocitat
Només queda multiplicar 25.740 · 1,1 m/s = 28.314 s
Trigará 28.314 segons en reccórrer tot.
d) 6:30 + 7 : 45 = 14 : 15 min.

Activitat 3: Preguntes

         En finalitzar totes les visites, la Júlia es fa tot aquest munt de preguntes que has de respondre, recollint la pregunta, és a dir, llegint la resposta s'ha de poder saber que s'ha preguntat:


  1. ¿De quin tipus és la trajectòria que ha seguit la Júlia en l'itinerari dels llocs d'interès de Terrassa?
  2. Quin tipus de moviment ha efectuat la Júlia?
  3. D'on ha tret la Júlia l'energia necessària per poder fer tota la caminada?
  4. ¿Quin tipus d'energia ha consumit o invertit la Júlia i en quins tipus d' energia ho ha transformat?
1.Inclinat
2.Desplaçament
3.Del menjar i la beguda
4.Ha cosumit menjar i el seu cos l'ha transformat en caloríes



Activitat 4: LA PRESSIÓ



          La Júlia s'ha quedat molt impressionada davant l'explicació d'un monitor sobre la importància de les forces a nivell general, però sobretot l' ha interessat molt el concepte de pressió. Després de l'explicació s'ha proposat descobrir quina pressió sobre ella quan camina sobre el terra.


  • a)  Calcula la  pressió que exerceix la Júlia sobre la vorera quan per exemple està esperant algú, si la balança de casa li mesura 43 kg i la superfície d'una de les seves sabates és, aproximadament, de 350 cm 2 
  • Recorda que per canviar les unitats por altres, s'aplicaran factors de conversió. Pots consultar l'enllaç:  Com es  els factors de conversió?
  • (Consulta el  Lllibreweb , el teu quadern d'estudi, tema 9, o els apunts de classe i utilitza el mètode complet de resolució de problemes treballat a classe.

Dades:

Massa=43kg
Gravetat=9'8m/s^2
Pes=?N
Superfície=350cm^2 x 2
Pressió=Pa

Plantejament:

Apliquem la relació entre el pes i la massa (P=m·g) i després el de la força amb la superficie (P=f:/s).

Operacions:

P=m·g=43·9'8=421,4
350·2=700cm^2
P=f/s=421'4/700=







5. a) Fer una presentació, sobre els 2 tipus que hi ha (mira a continuació) que contingui el següent (si cliques sobre cada imatge trobaràs 2 pàgines relatives a les plaques solars). 

https://docs.google.com/presentation/d/1-wJd3vJQ69JqBLZ-cUS5E6ji2yZDbmA7lOo8mt9gSks/edit#slide=id.g3c07dd8d63_0_20


https://docs.google.com/presentation/d/1joKnGFkqAThYP1cZdtvzsGcA_P8n1viS2aqcH85HwEU/edit#slide=id.p


Comentaris